O značce Shorai
Lithium - Iron fosfátové (LiFePO4) baterie SHORAI nově také v ČR a SR
V současné době je ve světě baterií jasně patrný trend směrem k lithiové technologii. Technologii, která je více efektivní, šetrná k životnímu prostředí a přináší vyšší výkonnost oproti klasické, elektrolytové. Lithiové baterie vynikají vysokou energetickou hustotou, jinak řečeno v 1kg Lithium-Iron fosfátové baterie je možné uskladnit stejné množství energie jako v 6kg elektrolytového článku. A to je obrovský rozdíl. Nejen proto jsou Lithiové baterie dnes tolik populární v noteboocích, tabletech, mobilních telefonech. V těchto přístrojích nicméně najdeme spíše ještě Lithium – Ion baterie (lithium cobalt dioxide LiCoO2). My se dnes podíváme na technologii vývojem posunutou ještě dále směrem k méně toxické a pro motosport ještě vhodnější – technologii LiFePO4: Lithium – Iron Phosphate.
Představení značky
Shorai LFX™ baterie jsou absolutními lídry na trhu moderních Lithium - Iron fosfátových článků pro powersport aplikace (motocykly, skútry – sněžné, vodní, ATV - čtyřkolky, endurocrossové motocykly, terénní vozidla, závodní automobily). Nejedná se o žádného nováčka na trhu, uvědomíme-li si „stáří“ této technologie. Značka Shorai Inc. vznikla v roce 2010 v Sunnyvale, California, USA a velmi brzy převzala vedoucí postavení na celosvětovém trhu s LiFePO4 akumulátory.
Shorai LFX™ články LiFePO4
Shorai LFX™ baterie obsahují Shorai eXtreme lithium železo hranolové články (LiFePO4), které byly speciálně vyvinuty k účelu startovacích baterií. Tyto články jsou patentovány společností Shorai. Pro zajímavost za zmínku určitě stojí jejich použití ve velmi extrémních high-tech projektech na světě. Například u autonomního letadla, lodí, ponorek, nebo při vývoji elektromagnetických zbraní.
Lithium-železo fosfátové články vynikají také svými dobíjecími schopnostmi, ať již co do počtu cyklů, nebo rychlosti nabití. Prakticky netrpí samovybíjením, nemají paměťový efekt – to znamená, že před nabíjením nemusí být kompletně vybity, jak to známe z jiných typů baterií. Nárazově jsou schopny dodat proud odpovídající až 10-ti násobku své kapacity.
Továrna Shorai splňuje certifikaci ISO 9000:2008. Individuální kontrola kvality článků a jejich párování trvá šest týdnů (až 4x déle než je běžné). Tato nákladná procedura se provádí s jediným cílem – přinést zákazníkovi špičkovou kvalitu a udržet si ji i v dlouhodobém horizontu.
Nabíjení
Baterie Shorai mohou být nabíjeny běžnou nabíječkou na olověné akumulátory, ale nesmí býtpoužita nabíječka, pokud má automatický "desulfatační režim", který nemůže být vypnut. Desulfatační režim používá k likvidaci krystalů síranu olovnatého (PbSO4) vysoké napětí,které baterii Shorai trvalé poškodí. Nabíječky s nabíjecím napětím do 14,8V lze bez potíží použít. Optimálního nabíjení dosáhnete inteligentní nabíječkou Shorai BMS-01, která disponuje Battery Management Systémem pro diagnostiku a balancování článků baterie. Připojuje se přes 5-pinový konektor na čelní straně baterie. Po zapnutí provede diagnostiku jednotlivých článků a vyvážené nabíjení do jejich maximální možné kapacity. Pro nejdelší životnost baterie je vybavena udržovacím režimem, který baterii udržuje v optimálních podmínkách při odstaveném motocyklu. Nabíječka obsahuje vodotěsný kabel, který může být trvale instalován v baterii a díky němu můžete dobíjet baterii bez demontáže kapotáží, nebo sedadla.
Další výhody a charakteristiky baterií Shorai LFX™
- Váhová úspora – Shorai baterie jsou o 80% lehčí ve srovnání s elektrolytovými. Průměrně váží 1/5 váhy elektrolytových baterií. Přinášejí váhovou úsporu 1-1,5kg v endurocrossových aplikacích, 3-4kg v závodních motocyklech, 5-10kg v touring a cruiser motocyklech a 10kg a více při použití v automobilech.
- Až 4 x delší životnost
- O 20% rychlejší startování.
- Nesulfátují (netrpí samovolnou degradací nejsou-li např. mimo sezónu používány – na rozdíl od elektrolytových nebo gelových baterií).
- Ekologicky šetrný produkt.
- Extrémně bezpečné – neobsahují olovo, žíraviny, nevznikají žádné výbušné plyny při nabíjení.
- Nedochází k samovybíjení. Drží napětí vice jak 1 rok bez jakékoliv údržby.
- Nabité z výroby na 90% kapacity.
- Menší rozměr – vejdou se do všech bateriových prostor.
- Mohou být instalovány v jakékoliv poloze.
- Extra rychlé nabíjení s použitím Shorai nabíječek BMS01.
- Karbon-kompozitový kryt baterie zaručuje vysokou pevnost a odolnost i při náročném použití (enduro crossové motocykly, vodní skůtry, sněžné skůtry, ATV – čtyřkolky, apod.)
- Vysoké CCA (startovací proudy za studena)
CCA startovací proud za studena je pro elektrolytové 12 V baterie definován jako proud, který baterie dokáže dodávat při teplotě -18°C po dobu 30 sec. s napětím alespoň 7,2 V. Jedná se o velmi zatěžkávací a spolehlivý porovnávací test akumulátorů. Shorai LFX baterie při CCA testu poskytují dokonce napětí 9 V po dobu 5 sec. při daném CCA proudu. Ve skutečnosti je proto možné CCA uváděný u LFX Shorai baterií násobit koeficientem 1,5 za účelem dosažení relevantního srovnání s elektrolytovou baterií. Proto například Shorai LFX18 s CCA 270 A poskytuje stejný startovací výkon jako elektrolytová baterie s CCA 405 A.
Startování
Lithium baterie zvýší svůj vnitřní odpor při poklesu teploty. Nicméně, reaguje na startování motoru za chladných podmínek mnohem lépe než elektrolytová baterie. Vlivem prvního startu dochází k jejímu prohřátí a tím sníženívnitřního odporu a následnému zvýšení startovacího proudu. Olověná baterie při startu zvyšuje svůj vnitřní odpor a následně snižuje startovací proud, dokud není již schopna otočit motorem.
Při velmi nízké okolní teplotě se doporučuje před startem zapnout světlomet. Při teplotě 5°C stačí zapnout na 30 sekund. To probudí baterii a pomůže při snadnějším spouštění motoru. Při teplotě -17°C zapnout světlomet na 4 až 5 minut. Výsledkem bude lepší start a delší životnost baterie.
Konkurence
Při výrobě PowerSport baterii používají ostatní výrobci válcové články. Tyto články byly původně určeny pro aplikace elektrického nářadí. Shorai používá hranolové články, které jsou vhodnější z těchto důvodů:
- Válcové články jsou vyráběny pouze v jedné velikosti. Tím je omezen tvar a velikost startovací baterie. Mohou být příliš široké nebo vysoké. LFX články jsou v pravoúhlých obalech, které lze libovolně rozložit dle velikosti požadavků pro baterii. Shorai LFX poskytují dokonalé uložení v mnoha motocyklech, v případě, že je prostor pro baterii větší, jsou v každém balení vloženy lepící pěnové podložky, pro vyplnění volných prostor.
- Válcové články mohou úspěšně nastartovat motocykl, ale nebyly původně konstruovány na vysoké proudové zatížení startovacích systémů. V důsledku toho trpí a opotřebovávají se každým startem. Naopak, Shorai LFX jsou navrženy a vyráběny od "základu" s důrazem na dlouhou životnost a vysoký výkon v širokém rozmezí teplot.
Nevýhody
- Vyšší pořizovací cena, která je nicméně vyvážena delší životností baterie a dalšími výhodami.
- Slabší odolnost proti vysokému nabíjecímu napětí přesahující 14,8V (obvyklé max. nabíjecí napětí do 14,4V). Proto není možné použít nabíječky s desulfatačním režimem, který nelze vypnout.
Jaký typ baterie je vhodný pro můj motocykl (vozidlo)?
Se správným výběrem baterie dle typu vašeho motocyklu Vám pomůže vyhledávač Shorai baterií umístěný na webových stránkách www.shorai.cz, www.shorai.sk
Zadáním typu vozidla, výrobce, roku výroby a modelu motocyklu Vám vyhledávač nabídne nejvhodnější model Shorai baterie doporučený výrobcem. Vyhledávač je přímo propojen s vyhledávačem a databází Shorai v USA, proto jsou data vždy v této databázi aktuální. Pokud ve vyhledávači nenajdete Váš motocykl, neváhejte kontaktovat dovozce. S výběrem vhodného modelu baterie vám určitě rádi pomohou.
Shorai LFX™ baterie jsou celosvětově prodávány sítí 2500 dealerů a distributorů. Jsme rádi, že můžeme nejen představit, ale i nabídnout „nejlepší a nejlehčí